Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Rabu, 21 Oktober 2015

Dipenjara kerana telefon ada bendera IS

 Mahkamah

KUALA LUMPUR - Seorang anggota tentera dijatuhi hukuman penjara tujuh bulan oleh Mahkamah Tinggi di sini selepas mengaku bersalah memiliki sebuah telefon bimbit yang mengandungi gambar bendera kumpulan pengganas IS.

Hakim Siti Mariah Ahmad memerintahkan Koperal Mohd Azidi Said, 28, dari Kolej Tentera Darat, Kem Segenting, Port Dickson, menjalani hukuman itu bermula dari tarikh dia ditangkap pada 19 Ogos lepas.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Siti Mariah berkata mahkamah mengambil kira tertuduh tidak mempunyai kesalahan lampau dan pengakuan bersalahnya telah menjimatkan masa mahkamah.

Katanya, mahkamah turut mengambil kira rayuan bahawa tertuduh telah insaf dan sedar ideologi yang diperjuangkan oleh IS adalah bertentangan dengan ideologi Islam yang sebenar.

"Oleh itu, mahkamah menjatuhkan hukuman yang paling munasabah iaitu tujuh bulan penjara dari tarikh tertuduh ditangkap," katanya yang turut memerintahkan supaya telefon bimbit tertuduh diserahkan kepada pihak polis untuk dilupuskan. 


Mohd Azidi dituduh melakukan kesalahan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah Port Dickson di sini pada 10.05 pagi, 19 Ogos lepas.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 130JB (1)(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda dan dirampas harta  yang digunakan untuk melakukan kesalahan itu.

Mengikut fakta kes, Mohd Azidi mula melayari laman web mengenai perjuangan IS di Syria selepas timbul minat dalam dirinya untuk berjihad.

Tertuduh kemudiannya telah memuat turun satu gambar bendera IS ke dalam telefon bimbit jenis Samsung miliknya sebelum dia ditangkap oleh pihak polis pada 19 Ogos lepas.

Berdasarkan laporan forensik, gambar bendera yang tersimpan dalam telefon bimbitnya itu adalah bahan yang berkaitan dengan IS.

Mohd Azidi yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan atas alasan dia menyesal dengan tindakannya terpengaruh dengan ideologi dan dakyah yang diperjuangkan oleh IS. 

"Pada mulanya, saya rasa perjuangan IS adalah benar tapi akhirnya saya dapati perjuangan mereka tersasar dari landasan Islam," katanya yang kelihatan tenang sepanjang prosiding.

Mohd Azidi berkata dia yang merupakan penanggung tunggal keluarga telah memberikan wang belanja sebanyak RM450 pada setiap bulan kepada ibu bapanya yang sudah uzur, yang tinggal di Slim River, Perak.

"Sepanjang saya ditahan oleh polis, ibu bapa saya tidak pernah melawat saya kerana mereka mempunyai masalah kewangan," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin memohon hukuman berbentuk pengajaran supaya ia bukan sahaja menyedarkan tertuduh malahan anggota tentera lain yang turut ditangkap kerana terlibat dalam kes sama.

Kredit : Sinar Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular