Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Sabtu, 10 Oktober 2015

Lima tokoh Yahudi tinggal agamanya..

Yahudi


RAMAI yang tidak tahu bahawa terdapat tokoh Yahudi yang keluar daripada ajaran Yahudi untuk menganuti kepercayaan lain.

Memetik hasil penulisan Doktor Thariq as-Suwaidan dalam bukunya Ensiklopedia Yahudi mencatatkan bahawa dalam sejarah terdapat sebanyak lima tokoh Yahudi yang murtad antaranya Samuel al-Maghribi, Pablo Christiani, Said al-Hasan, Ibnu Malika dan Musa Abul Afiah.

Tokoh pertama ialah Samuel al-Maghribi, nama penuhnya ialah Samuel bin Yahya bin Abbas yang dikenali dengan jolokan al-Maghribi. Beliau hidup di abad 6 Hijrah, dan termasuk salah seorang pembesar Yahudi yang masyhur, namun setelah menyedari kesesatan dan kerosakan ajaran Yahudi , beliau memeluk agama Islam.

Setelah keislamannya, Samuel memberitahu bahawa dirinya pernah bertemu Nabi Muhammad SAW dalam mimpinya. Ia memilih untuk mengumumkan kisah mimpinya itu empat tahun setelah beliau memeluk agama Islam.


Samuel telah menulis sebuah buku tentang sejarah hidupnya dan kisah keislamannya yang berjudul (Keislaman Samuel dan Kisah tentang mimpinya bertemu Rasulullah). Para ahli sejarah tidak pernah mengetahui tentang tanggal kelahirannya, bahkan tarikh kematiannya.

Sementara tokoh yang kedua ialah Pablo Christiani, beliau adalah seorang penganut Yahudi yang berasa ngeri dan takut dengan kesesatan yang dibawa oleh ajaran tersebut.

Maka beliau pun memeluk agama Nasrani (Kristian)  dan berperanan sebagai pembongkar kepada hakikat Yahudi yang sebenar serta permusuhan ajaran itu terhadap agama Nasrani dan agama lain.

Pablo terkenal dek kerana beliau pernah berdebat dengan seorang Rabi Yahudi, iaitu Musa Najman di Barcelona pada tahun 661 Hijrah (1263 Masihi).

Dalam pendapatan itu penganut Yahudi terpaksa akur dan mengakui beberapa akidah agama mereka yang dirahsiakan antaranya, keyakinan mereka bahawa Jesus berada di dalam neraka, ibu Nabi Isa, Maryam melahirkan Isa hasil penzinaan dengan seorang Romawi, gereja-gereja Nasrani dianggap Yahudi sebagai kotor dan jijik dan setiap Yahudi wajib melaknat pemimpin Nasrani dan setiap orang yang membenci Yahudi sebanyak tiga kali.

Manakala Said al-Hasan adalah seorang penganut Yahudi yang memeluk agama Islam pada tahun 696 Hijrah, selepas mendapat hidayah daripada ALLAH, Said mengarang sebuah buku berjudul Masalikun Nazhar Fi Nubuwwat Sayydil Basyar, beliau wafat pada tahun 720 Hijrah.

Tokoh keempat ialah Ibnu Malika, di mana nama lengkapnya adalah Hibatullah Ali bin al- Husain bin Malika seorang penganut Yahudi yang beralih kepada ajaran Islam setelah pemikirannya yang mendalam dan pengamatannya yang cukup panjang.

Beliau menulis sebuah buku berjudul Al-Mu'tabar Fil Hikmah (Hikmah-hikmah pilihan). Imam Ibnul Qayyim mengelarnya dengan Filsuf Islam ketika masanya. Ibnu Malika adalah guru kepada Samuel al-Maghribi yang telah memeluk Islam sebelumnya.

Sementara tokoh kelima ialah seorang Rabi Yahudi,  Musa Abul Afiah yang tinggal di Damsyik (Syiria ) dan menyatakan keislamannya pada tahun 1256 Hijrah. Di hadapan sebuah mahkamah beliau lantas membongkar kesesatan Talmud.

Petikan-petikan panjang tentang kesesatan Yahudi telah diterjemahkan dalam bahasa Arab, agar orang Arab mengetahui betapa besarnya kebencian dan kedengkian orang-orang Yahudi terhadap bangsa Arab serta menyedari sejauh mana kesesatan mereka.

Dek kerana terpaksa seorang Rabi agung Yahudi ketika zaman itu Ya'qub al-Antali terpaksa mengakui kesesatan Yahudi yang dipaparkan oleh Musa Abul Afiah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular