Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Isnin, 26 Oktober 2015

10 sebab bank tolak permohonan pinjaman anda

pinjaman

UNGKAPAN yang enggan kita dengar daripada pegawai bank ‘Permohonan pinjaman anda ditolak’, namun ia tidak bermakna anda tidak lagi akan mendapat pinjaman dan permohonan anda akan ditolak selamanya.

Disebabkan oleh pertumbuhan ekonomi yang pantas, industri perbankan telah menjadi lebih berdaya saing. Oleh itu, bank telah mengambil pendekatan yang sistematik dalam pemprosesan pinjaman/gadai janji.

Pendekatan yang sistematik ini telah menyebabkan keadaan perbankan kompleks di mana bank akan memulakan dasar dan sistem pemarkahan kredit untuk memutuskan jika bank ingin anda menjadi pelanggan gadai janji mereka, jumlah kredit yang anda layak dan juga meramalkan peluang anda untuk mengelak pembayaran balik pinjaman.

Pengetahuan adalah kunci memastikan ada mempunyai rekod kewangan sempurna  akan meningkatkan peluang baik dengan baik. Ini bermakna bank akan memberikan anda lebih kredit untuk memanfaatkan pelaburan terbesar anda.

Bagaimanapun, pada hari ini, kira-kira 50 peratus permohonan gadai janji ditolak biarpun majoriti pemohon mempunyai keupayaan pembayaran balik dan berkemampuan ditolak. Memetik laman web propertyguru.com, terdapat beberapa sebab permohonan pinjaman anda ditolak.



1)     Memohon di bank yang salah

Setiap bank mempunyai syarat kelayakan yang berlainan. Pinjaman anda mungkin diluluskan oleh satu bank dan mungkin tidak untuk bank lain. Masalah akan bermula jika anda memohon pinjaman di beberapa bank yang berlainan dalam masa yang sama tanpa menyedari bahananya.

Tahukah anda, Bank Negara Malaysia (BNM) boleh menjejaki permohonan pinjaman dan status peminjam?

Jika anda memulakan permohonan pinjaman di beberapa bank dan kemudian ditolak, rekod permohonan anda akan kekal dan kemungkinan ada akan sukar memohon pinjaman lain di masa hadapan walaupun memenuhi syarat kelayakan.

Setiap bank mempunyai risiko yang berbeza. Permohonan anda mungkin ditolak kerana mempunyai banyak kad kredit dan mungkin kerana tidak langsung mempunyai kad kredit. Situasi adalah bergantung kepada syarat bank.


2) Skor pemarkahan permohonan rendah

Bank  hari ini juga lebih cekap dan kompleks. Kebanyakan bank telah melaksanakan skor pemarkahan permohonan untuk menganalisis profil pelanggan seperti umur, di mana anda tinggal, tahap pendidikan, status perkahwinan dan sebagainya.

Kebanyakan maklumat ini dikumpulkan dan dalam setiap pertanyaan, skor yang diberi berdasarkan maklumat yang anda berikan. Ia  tidak semudah memberikan skor rawak untuk setiap soalan, tetapi skor berdasarkan maklumat terperinci menggabungkan butiran.


3. Skor kredit yang tidak memuaskan

Bank bergantung kepada skor kredit pada masa kini dalam proses membuat keputusan. Skor kredit menganalisis kelakuan pembayaran balik anda berdasarkan CCRIS anda.

Pada asasnya, skor kredit menandakan petunjuk kepada bagaimana bijak anda menguruskan wang anda pada masa lalu. Bagaimanapun, dasar dan keperluan berbeza antara satu bank ke satu bank yang lain  kerana setiap bank mempunyai risiko sendiri.

Terdapat banyak cara untuk menilai CCRIS anda seperti di bawah yang membolehkan pinjaman anda gagal:
-          Tiada rekod dalam CCRIS (CCRIS sifar tidak semestinya baik)
-          Bilangan kad kredit anda baru mendaftar untuk Frekuensi tinggi pinjaman dalam tempoh yang singkat (dalam 6 bulan terakhir)
-          Kad kredit (s) yang menunjukkan penggunaan yang tinggi (perbelanjaan yang tinggi)
-          Kad Kredit (s) dengan status 'lebih had'
-          Corak pembayaran balik dalam tempoh 12 bulan yang lepas
-          Sama ada anda amat memanfaatkan pinjaman tidak bercagar (s) (pinjaman peribadi)


4. Ditolak kerana Peraturan Kredit

Walaupun, skor kredit anda tinggi, namun,  bank masih boleh menolak pinjaman anda dengan peraturan kredit seperti terlepas bayaran lebih dari tiga kali dalam tempoh enam bulan,  terlepas bayaran bulanan semasa dan sebagainya.

Bank melihat prestasi anda yang terdahulu untuk mengukur prestasi masa depan anda. Bank juga akan melihat tahap memanfaatkan anda. Jika anda mempunyai rekod pembayaran balik yang buruk, kemungkinan anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda diluluskan.

Trend pembayaran balik boleh dengan mudah diperoleh melalui CCRIS. Menunjukkan sebarang pengelakan bayaran dari 2 bulan dan ke atas akan mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan pinjaman yang diluluskan.

Perkara-perkara yang menjadi lebih teruk jika anda sudah mempunyai pinjaman sedia ada di bank yang anda sedang memohon.

Tingkah laku pembayaran balik keseluruhan anda akan dikaji semula, dengan corak pembayaran anda. Ini akan menjejaskan permohonan pinjaman semasa anda - dengan cara yang baik atau buruk.


5. Status buruk dalam CCRIS

Jika anda mempunyai mana-mana akaun yang pembayaran balik tidak dibuat dalam tempoh yang berpanjangan (biasanya lebih dari 6 bulan untuk pinjaman peribadi atau kad kredit, yang berpotensi lebih lama untuk pinjaman bercagar), rekod anda boleh ditandakan ‘merah’ sebagai "akaun perhatian khusus" di CCRIS anda.

Secara amnya, bank-bank tidak akan meneruskan kelulusan pinjaman anda apabila melihat apa-apa tanda ‘merah’, walaupun anda mempunyai rekod prestasi yang baik untuk kemudahan kredit anda yang lain dalam CCRIS anda.

Jika anda mendapatkan khidmat nasihat bank sekiranya berlaku keingkaran bayaran dalam memenuhi pembayaran balik bulanan, bank biasanya akan menawarkan untuk menyusun semula atau penjadualan semula pinjaman anda.

Biasanya bank akan melanjutkan tempoh bayaran balik dan menurunkan bayaran bulanan anda.

Perbuatan itu dianggap sebagai masalah kewangan yang berpotensi dan walaupun anda terus membuat bayaran segera di bawah skim ini; bank mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan kemudahan anda seperti yang disusun semula.

Bank-bank lain mungkin tidak mahu memberi apa-apa kemudahan gadai janji baru kerana anda akan dilihat sebagai tidak dapat menguruskan hutang anda yang sedia ada.

Tanda amaran yang lain daripada CCRIS seperti mendapatkan khidmat AKPK (perkhidmatan pengurusan hutang di bawah Bank Negara) atau tindakan undang-undang diambil terhadap anda sebelum ini.


6. De-Cheque

Mengekalkan disiplin dalam kemudahan cek anda adalah penting. Jika anda mempunyai 2 atau lebih cek tendang dalam tempoh 12 bulan yang lalu, kebanyakan bank tidak akan meneruskan permohonan pinjaman perumahan anda.

Rekod itu akan kekal, tidak kira akaun yang terjejas ditutup atau akaun belum dari bank anda memohon untuk pinjaman.


7)  Kebankrapan


Jika anda secara rasmi diisytiharkan muflis, anda tidak akan memperoleh apa-apa pinjaman baru, membiayai semula atau apa-apa kemudahan penambahan gadai janji.

Status kebankrapan disiarkan dalam akhbar harian. Jika anda telah diisytiharkan bankrap, sama ada dengan bank tertentu, individu atau pertubuhan, rekod anda akan disebaraikan secara tetap di CTOS sebagai rujukan.

CTOS menyenaraikan dan mengumpulkan status muflis, yang diterbitkan dalam sumber-sumber awam. CCRIS hanya mengetahui status kebankrapan itu, jika anda diisytiharkan muflis oleh bank.


8. Nisbah Hutang (DSR)

Mengetahui nisbah hutang anda kepada pendapatan adalah penting dan utama dalam memastikan pinjaman anda diluluskan. Ini adalah formula yang digunakan oleh bank-bank untuk menilai tahap kemampuan anda.

DSR dikira berdasarkan jumlah semua hutang bulanan anda - dipanggil hutang berulang / komitmen, termasuk jumlah pinjaman anda pada gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, bayaran bulanan minimum anda di mana-mana hutang kad kredit,  pinjaman anda yang lain, bersama-sama dengan komitmen bulanan untuk permohonan semasa, dibahagikan dengan pendapatan bersih - selepas potongan cukai pendapatan / KWSP / Perkeso (yang mana berkenaan).

Ini telah menjadi sebab penolakan yang paling biasa, di mana kira-kira 35 peratus kepada 40 peratus daripada pinjaman ditolak kerana ini.

Bank-bank yang berbeza mempunyai DSR potong yang berbeza atau mengehadkan (contohnya: 60 peratus, 70 peratus atau ada yang sehingga 80 peratus).


9) Tidak menyerahkan dokumen pendapatan betul dan dokumen-dokumen lain yang diperlukan

Dokumentasi pendapatan adalah perkara yang paling biasa di mana permohonan boleh ditolak.

Bank-bank yang berbeza mempunyai keperluan dokumentasi pendapatan yang berbeza dan juga akan mempunyai kaedah yang berbeza untuk memperoleh pendapatan dari dokumen-dokumen yang dikemukakan.

Ini bermakna bahawa dari dokumen yang sama yang telah dikemukakan, bank-bank boleh memperoleh pendapatan dengan varian sehingga 50 peratus. Ini yang sering berlaku apabila anda tidak menyediakan dokumen yang mencukupi atau ia adalah berubah-ubah.

Secara umumnya, untuk sumber pendapatan tetap, perkara utama untuk menunjukkan di sini adalah bahawa anda menyumbang KWSP dan membayar cukai anda. Ini akan dinyatakan dalam slip gaji anda jika itu adalah dokumen pendapatan yang diperlukan.

Untuk mereka yang berpendapatan berubah-ubah / golongan yang memperoleh komisen (yang termasuk golongan berpendapatan tetap dengan sebahagian daripada pendapatan yang disumbangkan oleh elaun atau insentif), yang penting di sini adalah untuk menunjukkan kestabilan pendapatan.

Bank-bank akan memerlukan  pendapatan bulan mencukupi biasanya tempoh 6 bulan. Jika terdapat turun naik yang tinggi dalam pendapatan anda (dalam bulan tertentu), anda perlu menyediakan lebih banyak dokumen untuk membenarkan kestabilan pendapatan anda.

Pastikan bank anda tahu jika anda berada di suku, separuh atau komisen skim tahunan kerana anda tidak mahu dilihat sebagai seorang individu dengan perbezaan yang sangat tinggi dalam pendapatan bulanan.


10. Pekerjaan

Anda mungkin perlu sekurang-kurangnya 3 hingga 6 bulan pengalaman bekerja dalam usaha untuk anda untuk mendapatkan pinjaman pertama anda. Mempunyai pekerjaan yang menyediakan caruman KWSP walaupun pendapatan anda tidak tinggi adalah penting.

Bank-bank tertentu mungkin tidak menawarkan pinjaman jika gaji anda dibayar oleh deposit tunai. Kesinambungan pekerjaan dan berapa lama anda bekerja dengan majikan adalah satu faktor penting dalam mendapatkan pinjaman yang diluluskan.

Kredit : Sinar Harian Online

28 ulasan:

  1. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    BalasPadam
  2. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    BalasPadam
  3. SELAMAT DATANG KE KARINA ROLAND LOAN COMPANY, (karinarolandloancompany@gmail.com) matlamat kami adalah untuk menyediakan Perkhidmatan Profesional Cemerlang.

    Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan? Adakah anda berada dalam kekacauan kewangan atau adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan Skala Kecil dan sederhana? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar mendapatkan modal daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain ?.

    Pinjaman kami diinsuranskan dengan baik untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami, Matlamat utama kami adalah untuk membantu anda mendapatkan perkhidmatan yang anda layak, Program kami adalah cara paling cepat untuk mendapatkan apa yang anda perlukan dalam sekejap. Kurangkan pembayaran anda untuk mengurangkan tekanan pada perbelanjaan bulanan anda. Dapatkan fleksibiliti yang boleh anda gunakan untuk sebarang tujuan - dari percutian, ke pendidikan, hingga pembelian unik

    Kami menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan kewangan kepada individu yang memerlukan pinjaman yang termasuk: Pinjaman Peribadi, Pinjaman Penggabungan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Pinjaman Gadai Pinjaman, Pinjaman Tidak Bercagar, Pinjaman Gadai Janji, Pinjaman Semalaman, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Komersial, Pinjaman Pelaburan , Pinjaman Pembangunan, Pinjaman Automatik, Pinjaman Pembinaan, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% setiap tahun bagi individu, syarikat dan badan korporat. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki rumah impian anda serta skim Pinjaman Umum kami.
    Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut jika anda berminat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp kami hanya di +1 (312) 8721-592

    BalasPadam
  4. PENAWARAN PINJAMAN YANG MENDAFTAR Berlaku sekarang.

    Pencari Pinjaman yang Terhormat,

    Salam dari PERUSAHAAN PINJAMAN REBACCA.

    Kami adalah Pemberi Pinjaman pinjaman bersertifikat yang menawarkan pinjaman kepada orang-orang yang membutuhkan pinjaman. Kami memberikan pinjaman untuk proyek, bisnis, pajak, Hutang, tagihan, dan banyak alasan lainnya. Kami beroperasi dengan tingkat bunga 2%. Masih ada banyak keuntungan dengan mendapatkan pinjaman dari perusahaan ini, jadi Apakah Anda memerlukan pinjaman? Apakah Anda berhutang? Apakah Anda ingin memulai bisnis dan membutuhkan modal? Apakah Anda memerlukan pinjaman atau dana untuk alasan apa pun? Bantuan Anda akhirnya ada di sini, karena kami memberikan pinjaman kepada semua orang dengan tingkat bunga yang lebih murah dan terjangkau hanya 2%, jika tertarik silakan hubungi kami hari ini di: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) dan dapatkan pinjaman Anda hari ini.

    kami memberikan yang berikut;
    *Perbaikan rumah
    * Pinjaman Penemu * Kredit Mobil
    * Pinjaman Konsolidasi Utang
    * Lini Kredit * Pinjaman Kedua
    * Pinjaman Bisnis * Pinjaman Pribadi
    * Pinjaman Internasional.

    Kami bersertifikat, dapat dipercaya, dapat diandalkan, efisien, Cepat dan dinamis. Jika Anda tertarik, silakan hubungi kami melalui WhatsApp Number +14052595662

    Semoga berhasil,
    PERUSAHAAN PINJAMAN REBACCA.

    BalasPadam
  5. Nama saya Christabel Missan. gadai janji kami, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman hotel, tawaran komersial Jeneral Encik AndreCordelia, keperluan untuk mengemas kini semua keadaan kewangan di dunia / syarikat untuk membantu mereka yang mencatatkan pinjaman pemberi pinjaman wang, pinjaman, pinjaman pembinaan, kadar faedah yang rendah 2% dll. Pinjaman modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit yang buruk, mulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / rakan kongsi anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut:
    E-mel: christabelloancompany@gmail.com
    Facebook: christabelmissancompany@gmail.com
    WhatsApp Nombor +15614916019

    BalasPadam
  6. Halo, nama saya Aisha Nayla, mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya kehilangan sekitar Rp300.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp300.000.000.000. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang teman lama yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ms. Christabel Missan World Investment Investment Company, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman Rp500.000.000.000.

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik Christabel Missan dan teman saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberikan saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak penipu di dalam negeri, jadi jika Anda memerlukan pinjaman perdamaian dan keamanan dan siapa pun yang membutuhkan pinjaman mendesak harus cepat, hubungi perusahaan investasi pinjaman Christabel Missan Email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya email: aishanaylad@gmail.com.
    Nomor whatsApp saya +6283867549567
    juga facebook saya: aishanaylad@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi ibu Christabel yang baik
    nomor whatsApp +15614916019

     Dan Anda masih dapat menghubungi teman saya yang memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman ibu yang baik, Lady Lianmey, email: lianmeylady@gmail.com

    Dan Lady Liliyana email: liliyanabasuki@gmail.com
    terima kasih allah itu luar biasa.

    BalasPadam
  7. Halo, nama saya adalah SALSABILLA ZULFKAR yang mengutuk hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar Rp. 300,000,000 ,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya telah musnah, dan dalam proses saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya berjumpa seorang sahabat lama yang menjemput saya kepada seorang ibu yang baik, Cik KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500,000,000,00

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima terima kasih saya, dan semoga Allah terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberikan nasihat kepada orang Indonesia yang lain, terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa saja yang memerlukan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    BalasPadam
  8. Ia luar biasa apabila saya fikir semuanya telah selesai dengan saya, nama saya susan garcia, dari phillipine, Mrs. Karina Rolanda datang untuk menyelamatkan saya hidup saya. Saya sangat terhutang budi kepada orang-orang yang saya meminjam dari geng memerangi saya dan kemudian menangkap saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan masa tangguh diberikan kepada saya apabila saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan membuat wang untuk membayar semua hutang yang saya terima jadi saya diberitahu bahawa ada pemberi pinjaman sah secara online jadi saya harus mencari melalui blog yang saya ditipu sebelum tetapi apabila saya menemui SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN, Tuhan mengarahkan saya untuk iklannya di blog kerana tarikan saya untuk itu benar-benar satu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu saya memohon dengan penuh semangat selepas beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga dan dalam masa 24 jam saya telah dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi ketika saya bercakap dengan anda sekarang saya boleh jelaskan semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya makan atau mengambil pembiayaan, apa jua keputusan saya tidak mempunyai urusan dengan Polis, saya kini wanita yang bebas. Anda ingin mengalami kemerdekaan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu menerusi e-mel syarikat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478 Anda tidak boleh membahaskan fakta bahawa dalam kesulitan dunia ini anda memerlukan seseorang untuk membantu anda mengatasi kewangan perolehan dalam hidup dalam satu cara atau lain, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Karina Roland di alamat di atas supaya anda dapat mengatasi kemelesetan kewangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel berikut: (garciasusan113@gmail.com)) Sentiasa menjadi positif dengan Puan KARINA ROLAND dia akan melihat anda melalui semua cabaran kewangan anda dan kemudian memberikan anda pandangan kewangan dan kebebasan baru untuk mengatasi semua kebimbangan anda.

    BalasPadam
  9. Saya di sini untuk berkongsi kesaksian saya tentang apa yang dilakukan syarikat pinjaman yang dipercayai untuk saya. Nama saya Nikita Tanya, dari Rusia dan saya ibu yang cantik dari 3 kanak-kanak saya kehilangan dana saya untuk mendapatkan pinjaman yang sangat sukar untuk saya dan anak-anak saya, saya pergi ke talian untuk mencari bantuan pinjaman semua harapan adalah hilang sehingga satu hari yang setia ketika saya bertemu kawan saya yang baru-baru ini memperoleh pinjaman dari Perkhidmatan Pendanaan Le_Meridian Dia memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang jujur ini yang membantu saya mendapat pinjaman dalam masa 5 hari kerja, saya akan berterima kasih untuk selama-lamanya kepada Bapak Benjamin, kerana membantu saya kembali berjalan kaki. Anda boleh menghubungi Encik Benjamin melalui e-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com, mereka tidak tahu saya melakukan ini untuk mereka, tetapi saya hanya perlu melakukannya kerana ramai orang di luar sana yang memerlukan bantuan pinjaman sila datang ke syarikat ini dan selamatkan. Watsats: (1 989-394-3740)

    BalasPadam
  10. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya seorangpun untuk menjalankan, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
    lianmeylady@gmail.com
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  11. Halo, nama saya Aisha Nayla, mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya kehilangan sekitar Rp300.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp300.000.000.000. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang teman lama yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ms. Christabel Missan World Investment Investment Company, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman Rp500.000.000.000.

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik Christabel Missan dan teman saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberikan saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak penipu di internal, jadi jika Anda memerlukan pinjaman perdamaian dan keamanan dan siapa pun yang membutuhkan pinjaman mendesak harus cepat, hubungi Christabel Missan email christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email: aishanaylad@gmail.com.
    Nomor whatsApp saya 6283867549567
    Anda juga dapat menghubungi ibu Christabel yang baik
    nomor whatsApp 15614916019

    Untuk pertanyaan, silakan Christabelcare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami 19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Dan Anda masih dapat menghubungi teman saya yang memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman ibu yang baik, Lady Liliyana, email: liliyanabasuki@gmail.com
    terima kasih allah itu luar biasa.

    BalasPadam
  12. Halo, nama saya Aisha Nayla, mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya kehilangan sekitar Rp300.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp300.000.000.000. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang teman lama yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ms. Christabel Missan World Investment Investment Company, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman Rp500.000.000.000.

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik Christabel Missan dan teman saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberikan saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak penipu di internal, jadi jika Anda memerlukan pinjaman perdamaian dan keamanan dan siapa pun yang membutuhkan pinjaman mendesak harus cepat, hubungi Christabel Missan email christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email: aishanaylad@gmail.com.
    Nomor whatsApp saya 6283867549567
    Anda juga dapat menghubungi ibu Christabel yang baik
    nomor whatsApp 15614916019

    Untuk pertanyaan, silakan Christabelcare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami 19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Dan Anda masih dapat menghubungi teman saya yang memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman ibu yang baik, Lady Liliyana, email: liliyanabasuki@gmail.com
    terima kasih allah itu luar biasa.

    BalasPadam
  13. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk maklumat lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    BalasPadam
  14. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  15. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  16. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  17. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  18. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  19. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  20. Nama saya Novita Karina, dari Malayisa, Ini bagaimana mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman kepada saya, saya perlu pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawari saya pinjaman. dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak memiliki siapa pun untuk berlari, sampai suatu hari dengan setia bahwa seorang teman saya yang bernama Dian Pelangi juga kenal sebagai nyonya lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman dari (900) juta ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang karya baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Christabel Missan email: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi kontak nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019
    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.

    Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan saya kepada Ms. Christabel Missan melalui email:
     (lianmeylady@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Christabel Missan untuk mengubah kehidupan finansial saya

    BalasPadam
  21. NAMA: Titin yuni Arlini
    ACCOUNT No: 6170235108
    NAMA BANK: bank central asia (BCA)
    PINJAMAN PINJAMAN: Rp 250.000.000
    EMAIL SAYA: titinyuniarlini@gmail.com

    Selamat siang!!!
    Saya hanya tersenyum seperti saya memposting ini karena KARINA ELENA PERUSAHAAN PINJAMAN ROL telah membuat saya dan keluarga saya keluar dari hutang. Semuanya berawal ketika saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp250.000.000 untuk menghapus semua hutang saya, tidak ada yang membantu karena saya kehilangan suami saya sampai saya menemukan kontak emailnya di internet sehingga saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dari MOTHER KARINA dan saat ini saya sangat senang dan berterima kasih atas bantuan IBU KARINA karena memberi saya pinjaman saya.
    Sekarang saya memiliki bisnis sendiri dan saya merawat keluarga saya dengan baik karena bantuan dari KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY yang memberi saya pinjaman tanpa stres. Tuhan Yang Mahakuasa akan terus memberkati kerja keras yang baik dari IBU KARINA.
    Anda dapat menghubungi mereka sekarang melalui email atau whatsapp oke: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478

    BalasPadam
  22. Halo nama saya Cynthia Dafa, saya tinggal di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada Yang Mahakuasa atas hidup saya dan menggunakan saya untuk memenuhi perusahaan ibu yang setia (Christabel Missan Loan Investment Company) untuk mengubah hidup saya daripada miskin untuk kaya, saya memiliki masalah keuangan dan itu sangat buruk dan sulit tetapi terima kasih atas perusahaan ibu yang jujur, MRS. PERUSAHAAN INVESTASI PINJAMAN MISSAN CHRISTABEL yang membantu saya dengan pinjaman 300 miliar dan sekarang saya memiliki transfer pinjaman ke rekening bank saya dan saya hanya melakukan pembayaran untuk memindahkan pinjaman saya tanpa menambah rasa sakit saya dan sekarang keluarga saya dan saya bekerja dengan baik dan sekarang saya bisnis baik-baik saja terima kasih kepada ibu yang jujur ​​kepada Christabel Missan.

    Jika Anda tahu bahwa Anda memerlukan pinjaman segera, saya akan merekomendasikan Anda ke Puan Christabel Missan di Email :: christabelloancompany@gmail.com
    Untuk informasi lebih lanjut, Anda masih dapat menghubungi saya, teman saya, yang memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman ibu yang jujur ​​lianmeylady@gmail.com

    Silakan silakan jika mau, Anda masih dapat menghubungi cynthiadafaq@gmail.com
    Dan Anda juga dapat menghubungi nomor WhatsApp ibu yang jujur ​​+15614916019

    BalasPadam
  23. Halo nama saya Cynthia Dafa, saya tinggal di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada Yang Mahakuasa atas hidup saya dan menggunakan saya untuk memenuhi perusahaan ibu yang setia (Christabel Missan Loan Investment Company) untuk mengubah hidup saya daripada miskin untuk kaya, saya memiliki masalah keuangan dan itu sangat buruk dan sulit tetapi terima kasih atas perusahaan ibu yang jujur, MRS. PERUSAHAAN INVESTASI PINJAMAN MISSAN CHRISTABEL yang membantu saya dengan pinjaman 300 miliar dan sekarang saya memiliki transfer pinjaman ke rekening bank saya dan saya hanya melakukan pembayaran untuk memindahkan pinjaman saya tanpa menambah rasa sakit saya dan sekarang keluarga saya dan saya bekerja dengan baik dan sekarang saya bisnis baik-baik saja terima kasih kepada ibu yang jujur ​​kepada Christabel Missan.

    Jika Anda tahu bahwa Anda memerlukan pinjaman segera, saya akan merekomendasikan Anda ke Puan Christabel Missan di Email :: christabelloancompany@gmail.com
    Untuk informasi lebih lanjut, Anda masih dapat menghubungi saya, teman saya, yang memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman ibu yang jujur ​​lianmeylady@gmail.com

    Silakan silakan jika mau, Anda masih dapat menghubungi cynthiadafaq@gmail.com
    Dan Anda juga dapat menghubungi nomor WhatsApp ibu yang jujur ​​+15614916019

    BalasPadam
  24. Halo semuanya!!!
    Salam bagimu, dan rahmat dan rahmat Allah

    Data Pribadi Saya
    Nama: Erlina Tuty Sartika
    Alamat: Bandung
    Negara: Indonesia
    Telepon: +62 81319467810
    WhatsApp: +62 81319467810
    Jumlah Pinjaman: Rp720.000.000
    Nomor Akun: 1080424653
    Bank: Bank BCA
    Email: erlinatutysartika15@gmail.com
    Anda dapat menghubungi saya melalui kontak saya

    Saya menyambut Anda semua hingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Am dari Bandung di Indonesia. Saya harap Anda semua berhati-hati di internet. Saya akan menyarankan Anda untuk tidak mengajukan pinjaman di internet tanpa sepengetahuan dari perusahaan Pinjaman karena tidak semuanya nyata, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta Anda untuk mengirim uang untuk pendaftaran, transfer, biaya asuransi dan masih Anda tidak akan mendapatkan pinjaman Anda, mereka semua adalah pencuri. Saya telah menjadi korban dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeda di sini dan saya mengirim sejumlah besar uang karena saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercaya sebagai yang pertama kali, tetapi saya tidak bisa mendapatkan pinjaman dari mereka. Anda harus sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan terkecoh seperti saya, jika Anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditor kredit yang sangat saya percayai karena setelah saya mencoba beberapa tempat dan saya tertipu, saya sangat kesakitan karena saya punya banyak hutang untuk dibayar, jadi teman saya di kantor membantu saya menemukan perusahaan pinjaman yang nyata dan sah dan kami menemukannya pemberi pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami melakukan dokumentasi yang diperlukan dengan perusahaan, jadi teman saya membantu saya untuk mengikuti semua peraturan dan peraturan hanya untuk memastikan mereka nyata dan bagi Tuhan untuk kemuliaan saya mendapat pinjaman dari sebuah perusahaan sekitar 720 juta Rupiah. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda harus menghubungi Bunda REBECCA ALMA dan mengikuti aturan dan ketentuan atau syarat dan ketentuan dan saya jamin bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau kesulitan. dapatkan pinjaman saya hanya dengan tingkat bunga 2%. Anda dapat menghubungi ibu yang baik melalui alamat email ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga dapat WhatsApp ibu Rebecca Alma di nomor ini: +1405259662

    Detail Kontak Ibu Baik. Silakan hubungi dia bahwa dia sah.
    Nama: Rebacca Alma
    Telepon: +14052595662
    WhatsApp: +14052595662
    https://Instagram.com/rebaccaalma
    e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
    Website :https://rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Semoga Allah senantiasa menyertai Anda semua. Semoga yang terbaik bagi Anda

    BalasPadam
  25. Nama saya Novita Karina, Beginilah cara mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin berterima kasih kepada Bu Dian Pelangi karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya sangat menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan saya pinjaman, Saya membutuhkan pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat frustasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berhutang ke bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya siapa-siapa, sampai suatu hari dengan setia seorang teman saya memanggil Dian Pelangi juga kenal sebagai lady lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia memberi tahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya sebesar (900) juta telah ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ms. Christabel Missan: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi nomor whatsapp ibu +1(561)491-6019

    Bahwa bapak akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan bapak juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Saudara masih bisa menghubungi Dian Pelangi yang mengenalkan saya kepada Ibu Christabel Missan melalui email: lianmeylady @ gmail.com

    Semoga Tuhan terus memberkati ibu Christabel Missan yang jujur ​​untuk mengubah hidup saya

    BalasPadam
  26. Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan secara online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang sedang mencari pinjaman cepat untuk menyelesaikan masalah yang diinginkan dengan cepat. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan adik saya yang juga mendapat pinjaman Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN ROLAND KARINA. Sebelum saya menghubungi mereka untuk mendapatkan pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar otentik. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Ada Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka memberikan proses yang cepat dan sederhana. Tapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan bukan muslim untuk menghubungi ibu karina yang baik di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)

    BalasPadam
  27. Nama saya Novita Karina, Beginilah cara mendapatkan pinjaman saya kemarin Saya ingin berterima kasih kepada Ibu Dian Pelangi karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya sangat menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan saya pinjaman, Saya membutuhkan pinjaman selama 4 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di Malayisa tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki dan Nigeria yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat frustasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki dan Nigeria, karena saya berhutang ke bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya siapa-siapa, sampai suatu hari dengan setia seorang teman saya memanggil Dian Pelangi juga kenal sebagai lady lianmey setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Christabel Missan, jadi saya harus menghubungi Dian Pelangi dan dia memberi tahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Christabel Missan bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Christabel Missan dan saya terkejut dengan pinjaman yang saya proses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya sebesar (900) juta ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Bunda Christabel Missan

    Saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ms. Christabel Missan: (christabelloancompany@gmail.com) dan saya jamin
    Anda juga dapat menghubungi ibu nomor whatsapp +1(561)491-6019

    Bahwa bapak akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan bapak juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Novita Karina email saya: (novitakarinafg@gmail.com) dan Saudara masih bisa menghubungi Dian Pelangi yang mengenalkan saya kepada Ibu Christabel Missan email: lianmeylady@gmail.com

    Semoga Tuhan terus memberkati ibu Christabel Missan yang jujur ​​untuk mengubah hidup saya

    BalasPadam
  28. Halo Semua, nama saya Rida Yahya, saya ingin berkongsi kesaksian hebat ini di platform ini supaya semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk memohon pinjaman secara dalam talian tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp. 14.4 juta, dari seorang lelaki di tempat yang tidak diketahui.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Asmara Hasan, jadi rakan saya meminta saya memproses pinjaman saya dengan Asmara Hasan. Oleh itu, saya menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +1 (802) 695-0723
    Saya memohon pinjaman sebanyak Rp. 380 juta dengan faedah 2%, jadi pinjaman dapat disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen untuk pemindahan kredit saya dan dalam masa kurang dari 4 setengah jam, wang pinjaman saya telah dikreditkan ke akaun bank saya.

    Saya menganggapnya sebagai gurauan sehingga saya mendapat pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan sebanyak Rp. 380 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dan Dia telah mengabulkan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Cik Asmara Hasan yang telah membantu memberikan kehidupan yang bebas daripada tekanan kewangan bagi saya, oleh itu saya mencadangkan agar sesiapa sahaja yang berminat untuk mendapatkan pinjaman boleh menghubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com)
    atau melalui
    WA: +1 (802) 695-0723 untuk pinjaman anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenar mengenai kejayaan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (ridayahya1234@gmail.com)
    Salam

    BalasPadam

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Gewe Ku Ore Kelate

LayaN lagu ini KLIK SINI  

Catatan Paling Popular