Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Khamis, 15 Oktober 2015

Lubang misteri sedut air tasik

 Lubang misteri sedut air tasik

SEBUAH tasik di Oregon, Amerika Syarikat mempunyai misteri tersendiri di mana pada kebanyakan bulan sepanjang tahun, ia tidak tumpah seperti kebanyakan tasik lain yang aman, bersih dan tenang.

Namun, setiap kali tiba musim sejuk sebuah lubang misteri muncul seolah-olah menyedut kesemua air tasik. Maka tidak hairanlah mengapa tasik ini diberi nama Lost Lake.

Menurut jurucakap Hutan Negara, Jude McHugh, lubang itu telah wujud di dalam kawasan tasik sejak berpuluh tahun lagi, dan sehingga kini apa yang menjadi tanda tanya kepada penyelidik adalah ke mana perginya air kesemua air itu.

Bagaimanapun, ahli geologi menyifatkan fenomena itu adalah disebabkan landskap gunung berapi. Mereka percaya tiub lava di bawah tasik terbentuk apabila lava yang mengalir mengeras berhampiran permukaan dan mengalir ke bawah.

McHugh mendakwa, air tasik mungkin meresap ke bawah permukaan tanah yang poros, masuk semula ke akuifer besar yang seterusnya menjadi mata air untuk Cascades. – Mail Online

Kredit : Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular