Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Sabtu, 30 Julai 2016

Melancap atau Onani tidak bahaya sekiranya..


Penulis sempat mengikuti satu seminar kesihatan, dalam seminar itu penulis tertarik dengan soalan yang ditanya oleh peserta seminar dan juga jawapan yang diberikan

Soalan yang ditanya oleh salah seorang daripada peserta itu adalah mengenai kesan beronani secara berlebihan, adakah aktiviti dilakukan itu boleh menjejaskan kesihatan dan tahap kekerapan dilakukan yang boleh diklasifikasikan sebagai berbahaya atau kesan buruk serta kesan jangka panjang terhadap kesihatan Sebagai makluman, jawapan yang diberikan adalah dari segi bidang perubatan, kaunseling dan psikologi. 

Jangan terkejut jika onani masih dianggap sebagai perkara yang wajar atau normal, namun ia perlu dilihat dari pelbagai aspek dan potensinya Menurut kajian yang dibuat, antara 70-90 peratus orang melakukan onani. Namun secara perubatan, tiada panduan khusus tentang kekerapan melakukan onani untuk diklasifikasikan normal atau tidak ataupun berbahaya tetapi dari segi yang berbeza iaitu agama terutama membabitkan seorang Muslim (Islam), melakukan perbuatan melancap adalah berdosa 

Kesan Beronani 

Melancap atau onani tidak bahaya sebenarnya sekiranya bertujuan untuk mengatasi masalah seksual yang tinggi bagi mengelakkan siperlaku membuat perkara yang lebih teruk dan bertindak diluar kawalan seperti merogol ataupun mengambil pendekatan dengan melanggan pelacur 

Dalam bidang perubatan, kesan positif atau negatif akibat melakukan onani adalah sama dengan kesan aktiviti hubungan seksual biasa Walau bagaimanapun, onani dianggap lebih selamat daripada risiko penularan penyakit seksual kerana siperlaku mendapat kepuasan seksual bersendirian, contohnya tidak mengadakan hubungan seks bebas dengan ramai pasangan atau melanggan pelacur yang berisiko tinggi menyebarkan penyakit seksual 

Onani hanya akan dianggap sebagai gangguan kesihatan (tidak normal) apabila ia menjadi penghalang dalam hubungan seksual dengan pasangan (jika onani mengakibatkan seseorang kehilangan nafsu seks terhadap pasangan seksualnya) Onani yang sengaja dilakukan di hadapan umum atau apabila onani menyebabkan tekanan psikologi yang berlebihan kepada diri seseorang Pun begitu, jika melakukan onani secara berlebihan ia turut mengundang kepada masalah kesihatan antara yang ditakuti oleh golongan lelaki adalah “mati pucuk” atau melemahkan tenaga batin / syahwat seorang lelaki 

Kesan Pada Diri / Gangguan Jiwa Dan Langkah Mengatasi 

Jika terjebak dalam aktiviti beronani, jangan letakkan diri dengan rasa penuh penyesalan, senang cerita bak kata pepatah “buang yang keruh ambil yang jernih” selalunya orang yang beronani ini akan mencari bahan bacaan yang menceritakan kesan negatif onani Dari pembacaan itulah yang akan mencetuskan perasaan bersalah setelah melakukan onani. 

Hal ini secara tidak langsung boleh menyebabkan gangguan perasaan yang berlarutan Namun, secara psikologi, keinginan seksual yang berlebihan dapat diatasi dengan menyalurkan keinginan itu terhadap perkara-perkara kreatif dan berkaitan dengan bidang kesenian seperti menyanyi atau bermain alat muzik, merakam gambar atau melukis, serta menulis dan bersukan Secara positifnya, janganlah beronani lagi lakukan senaman untuk menenangkan diri ia berpotensi dapat membantu mengatasi masalah keinginan seksual yang berlebihan

Kredit : mysumber.com

1 ulasan:

  1. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    BalasPadam

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular