TERUS terang, selepas kemunculan Spider-Man dalam filem Captain America: Civil War tahun lalu, penulis rasa begitu teruja untuk menantikan filem terbaru Spider-Man.
Bagi mereka yang menonton filem Captain America sehingga habis, mereka juga pasti merasakan keterujaan sama.

Apatah lagi mengetahui dari awal Spider-Man dan Tony Stark @ Iron Man akan bergabung, lagilah timbul keterujaan untuk menantikan filem ini.
Dan penantian itu berbaloi selepas menyaksikan tayangan filem Spider-man: Homecoming baru-baru ini.

Filem arahan Jon Watts dan dijayakan oleh pelakon muda, Tom Holland bersama Marisa Tomei, Zenday, Robert Downey Jr. dan Michael Keaton ini merupakan filem versi baru Spider-Man.
Apa yang pasti, filem ini akan membuatkan kita seolah-olah menonton filem aksi Spider-Man buat pertama kali di layar perak.

Biarpun inti patinya masih sama seperti kisah awal Spider Man sebelum ini iaitu kisah budak dengan super power, terperangkap antara fasa remajanya dan tanggungjawab sebagai friendly neighbourhood hero, tetapi olahan yang dimainkan oleh penulis skrip dan Watts sendiri menjadikan filem ini lebih segar.

Tiada lagi cerita bagaimana Parker menjadi Spider-Man, tiada lagi crush bernama MJ, tiada lagi cerita Parker menjahit sendiri sutnya dan tiada lagi kisah Parker yang berusaha jadi hero atau kisah kesedihan Aunty Mary.
Tetapi mereka ada banyak babak yang lebih ikonik untuk diingati dan teknologi sut labah-labah yang awesome dan lebih up to date sehinggakan Peter Parker @ Spider-Man sendiri keliru.
Lucunya sut itu sendiri mempunyai 'teman wanita' yang setia menemani Parker setiap kali dia mengenakan sut tersebut.
Bukan setakat jalan cerita dan sut yang menarik, lakonan Holland juga wajar diberi pujian kerana dia berjaya membawakan watak Peter Parker / Spider-Man tanpa dibayangi Tobey Maguire.
Bahkan ada sahaja aksinya yang mencuit hati, lebih-lebih lagi apabila dia bergandingan dengan Downey Jr.

Manakala watak Villian, Vulture lakonan Keaton pula juga terbaik, pendek kata sukar untuk mencari kekurangan filem ini kerana semuanya seperti tersusun dengan baik.
Cuma janganlah harapkan babak pertarungan seperti filem Avengers. Belum sampai ke tahap itu lagi tapi bagi penulis, Spider-Man: Homecoming adalah filem terbaik Spider-Man yang pernah dihasilkan.

Apa yang pasti ia filem yang berbaloi untuk ditonton dan pastikan anda terus duduk dan tunggu sehingga sampai end credit!

Sinar Harian Online