Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Jumaat, 15 April 2016

Rosyam Nor akui tidak pandai mengaji

 Rosyam Nor

KUALA LUMPUR - Pengarah dan pelakon terkenal, Datuk Rosyam Nor yang juga merupakan Ikon Rumah Ngaji mengakui beliau tidak pandai mengaji sehingga usianya 45 tahun.
Beliau turut mengaku hanya menghafal tiga surah iaitu al-Fatihah, an-Nas dan al-Ikhlas.

“Saya baru tahu selama 45 tahun usia saya ini, saya baca ‘bismillah’ pun salah.

“Saya tak malu mengaku ini di hadapan anda semua. Biarlah saya malu dengan anda daripada saya malu dengan ALLAH SWT,” katanya pada perkongsian majlis #organisasingaji Ke Arah Kukuhkan Organisasi Dengan al-Quran di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia, di sini, semalam.

Berkongsi ceritanya, Rosyam berkata, beliau telah diberikan segalanya oleh ALLAH, namun di saat kehilangan ayahnya, beliau menyedari bahawa beliau tidak pandai mengaji.

“Ketika ini saya rasa seorang Rosyam Nor tertunduk malu dan sedih sebab tidak tahu mengaji.
“Kadang-kadang bila jadi imam di rumah, anak-anak saya pun tahu surah apa saya akan baca. Sebab itu saya tak berlakon cerita agama,” katanya.

Terlalu lama memasang angan-angan untuk belajar mengaji, ketika penggambaran akhir filem KL Gangster 2, akhirnya hidayah buatnya hadir melalui seorang ustaz yang tidak didedahkan identitinya.
“Semasa penggambaran itu, ada seorang insan muncul dan pada awalnya saya anggap beliau hanya seorang peminat biasa. Kemudian beliau minta nombor telefon dan setiap minggu beliau hubungi saya ajak berjumpa.

“Selama empat bulan beliau hubungi saya sampai saya rimas dan akhirnya saya setuju untuk bertemu di kawasan rumah saya," katanya.

Cerita Rosyam, hatinya terdetik untuk mengaku tidak pandai mengaji dan meminta ustaz tersebut mengajarnya.

“Tapi dengan satu syarat, jangan beritahu orang lain, sebab saya malu.

“Ini masalah paling besar bila dah tua.Tapi jangan kita malu. Alhamdulillah usia 45 tahun saya mula belajar mengaji mula dengan alif, ba, ta,” katanya.

Rosyam juga memberitahu tahun lalu pada usia 48 tahun, beliau akhirnya berjaya khatam al-Quran di hadapan Kaabah.

Kredit : sinar harian online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular