Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Selasa, 5 April 2016

Kirim duit melalui potongan gaji

  Kirim duit melalui potongan gaji

METRO Money Exchange Sdn Bhd menyasarkan seramai 200,000 hingga 250,000 pekerja asing akan menggunakan perkhidmatan sistem pengiriman wang melalui potongan gaji bagi fasa pertama dijangka bermula pertengahan tahun ini.

Pengarah Eksekutifnya, Datuk Nik Mod Amin Nik Abd Majid berkata, bagi peringkat permulaan, syarikat menyasarkan penglibatan dua sektor utama negara iaitu sektor perkilangan dan pertanian kerana mempunyai jumlah pekerja asing terbanyak.

"Selepas itu, kami akan meluaskan perkhidmatan kepada sektor lain," katanya selepas pelancaran sistem pengiriman wang melalui potongan gaji di Putrajaya, baru-baru ini.

Menurutnya, sistem pengiriman wang melalui proses pemotongan gaji itu dipersetujui pekerja asing untuk ditolak dan dikirim kepada waris di negara masing-masing.

Katanya, kerjasama dan penglibatan luas antara syarikat swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) penting untuk memberi pendedahan kepada pekerja asing menggunakan khidmat ini.

"Pada tahun lalu, jumlah wang dihantar pekerja asing RM34.8 bilion, yang mana RM119.6 bilion aliran wang keluar bagi tempoh lima tahun.

"Peningkatan jumlah itu menunjukkan ada keperluan untuk sistem pengiriman wang lebih sistematik, dipercayai, cekap dan telus untuk memenuhi keperluan pengiriman wang pekerja asing," katanya.
Nik Mod Amin berkata, tujuan utama perkhidmatan sistem ini bantu pekerja asing kirim wang dengan selamat.

Katanya, Indonesia akan menjadi tumpuan utama bagi fasa pertama dan diikuti negara lain seperti Bangladesh, India, Sri Lanka, Nepal, Myanmar, Vietnam dan Filipina kelak.

Sistem kiriman wang melalui potongan gaji dipercayai mampu membantu kerajaan dalam memantau aliran keluar wang ke luar negara.

METRO Money Exchange Sdn Bhd ditubuhkan pada 2007 sebagai pengimport dan pengeksport mata wang asing dan pengimport wang borong berlesen di Malaysia menerusi jenama Metro Exchange.

Kredit : Sinar Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular