Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Sabtu, 30 April 2016

Norafiza ejen hartanah berjaya

Norafiza ejen hartanah berjaya

PERUNDING Hartanah SMY Valuers & Consultants Sdn Bhd, Norafiza Arifen, 32, tidak menyangka menerima pengiktirafan besar sebagai Ejen Hartanah Terbaik Dalam Talian (online) 2015 oleh MIEA- PropertyGuru tahun lalu.

Kerjaya Norafiza yang pada mulanya hanya sekadar mencuba satu pengalaman baharu itu, tidak langsung menjangka dia mampu berada di tahap hari ini.

Baginya anugerah itu adalah pengiktirafan terbesar walaupun baru berkecimpung dalam bidang hartanah selama hampir tiga tahun.

“Penilaian dibuat berdasarkan kepada amalan pengiklanan dalam talian dan bukannya kepada jualan semata-mata.

“Saya tidak sangka kerana terdapat persaingan yang kuat di dalam bidang ini memandangkan saya masih baru," kata anak sulung daripada empat beradik ini.

Menerusi anugerah itu, Norafiza telah mula dikenali ramai, sekali gus menambah kepercayaan orang ramai untuk berurusan dengannya.

Bercerita tentang permulaan kerjayanya, Norafiza berkata, tanpa sebarang pengetahuan berhubung hartanah, dia nekad melepaskan kerjayanya sebagai seorang jurutera elektrik di beberapa syarikat jurutera selama lima tahun.

Graduan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) ini mempunyai angan-angan untuk menjadi pelabur dan memiliki banyak rumah.

Atas impian itu jugalah, Norafiza mengambil keputusan untuk berhenti kerja. Di situlah perjalanan dunia hartanah anak kelahiran Manjung Perak ini bermula.

Pada Jun 2013, Norafiza menjadi ejen hartanah sepenuh masa di Chester Properties Sdn Bhd. Pada asalnya dia hanya sebagai ejen di tapak-tapak pameran. Bagaimanapun, selepas menyedari cara itu kurang efisien, Norafiza membuat keputusan untuk menjadi perunding hartanah secara online.

“Cuma cabaran dalam melakukan kerja secara online ini adalah kita perlu bijak dan jujur bagi memastikan pembeli berasa selesa dan senang berurusan walaupun tidak bersua muka,” katanya.
Sehingga hari ini, siapa sangka dia mampu berjaya di dalam bidang hartanah secara online walaupun berbeza dengan pengalaman yang diperolehnya sebelum ini.

Norafiza berkata, dia mampu menguasai pengetahuan asas hartanah hanya dalam tempoh tiga bulan.
Namun, mengakui dia masih terlalu muda dalam bidang ini dan masih perlu mengasah bakat dan pengetahuan dengan lebih mendalam.

“Buat masa ini, saya hanya memberi tumpuan kepada rumah dan kondominium.

“Masih banyak yang saya tidak buat lagi. Saya harap dapat terus melebarkan sayap dengan menjadi perunding hartanah bagi kawasan komersial, bangunan pejabat dan kilang,” katanya.

Kredit : Sinar Harian Online

1 ulasan:

  1. Tahniah cik Norafiza.
    saya Zuraini Nawawi saya berminat dari dulu lagi untuk menjadi ejen hartanah ...
    boleh sy tahu cara utk menjadi ejen hartanah..kalau dapat jadi anak didik cik Norafiza alhamdulilah...
    ni no saya 01137212541

    BalasPadam

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular