Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Selasa, 19 April 2016

Akaun FB palsu: Datuk Vida buat laporan polis

Akaun FB palsu: Datuk Vida buat laporan polis

IPOH – Jutawan kosmetik terkemuka, Datuk Seri Dr Hasmiza Othman atau lebih dikenali Datuk Vida mengemukakan laporan polis berhubung kewujudan akaun palsu Facebook dan pautan lucah membabitkan dirinya, di Balai Polis Jelapang, di sini, hari ini.

Beliau tiba di balai polis berkenaan pada jam 3.30 petang dan selesai membuat laporan kira-kira setengah jam kemudian.

Katanya, perkara itu disedari pada 13 April lalu ketika beliau sedang melayari akaun Facebook melalui telefon bimbitnya pada jam 1 pagi dirumahnya di sini.

“Sebelum ini saya telah melihat beberapa akaun Facebook palsu yang menggunakan nama saya antaranya Dato Seri Vida, DSV Dato Seri Vida dan DS Dato Seri Vida LV Channel.

“Mereka turut mengemaskini status seolah-seolah saya pemilik akaun Facebook itu dengan memberi harapan kepada pengikut saya dengan menawarkan untuk memberikan barangan mewah seperti beg tangan berjenama dan barangan lain.

“Pada mulanya saya ingat perkara itu adalah sekadar main-main atau gurauan tapi setiap hari mereka telah menawarkan pelbagai hadiah dan ramai yang share status tersebut di Facebook masing-masing.

“Mungkin lebih kurang 1 juta orang telah berkongsi serta terpedaya dengan janji yang kononnya saya akan memberikan hadiah mewah kepada orang yang berkongsi status dikemaskini itu.

“Malah pengumuman pemenang juga menggunakan ayat yang sering saya gunakan antaranya sayang-sayang, muah-muah dan sayang buat apa itu.

“Lebih mengejutkan apabila nama pemenang yang diumumkan itu dipautkan ke akaun video lucah. Kenapa jadi macam ni? Tak ada kerja lain ke?

“Ini boleh menjejaskan reputasi dan adakah ini untuk menjatuhkan saya kerana ramai pengikut yang cuba mengikut perkembangan saya.

“Saya lihat ini adalah agenda tersembunyi untuk menjatuhkan saya,” katanya yang melihat pautan tersebut pada 17 April lalu.

Katanya, akaun sebenar Facebook miliknya didapati telah digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab dan kini beliau hanya mempunyai akaun Instagram menggunakan nama DatoSeriVida bagi memaklumkan perkembangan terkini mengenai dirinya.

“Sehubungan itu, saya membuat laporan polis bertujuan untuk dirujuk kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mencari dalang yang bertanggungjawab atas perkara tersebut,” jelasnya

Sebelum ini, sebuah akaun palsu menggunakan nama Dr Vida menawarkan pemberian beg tangan berjenama Louis Vuiiton secara percuma kepada pengikut mereka.

Kredit : Sinar Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular