Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Selasa, 22 Mac 2016

Hampir 1.2 juta permohonan BR1M tahun ini ditolak

 BR1M
KUALA LUMPUR - Hampir 1.2 juta permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia 2016 (BR1M 2016) ditolak tahun ini atas beberapa faktor utama, menurut Kementerian Kewangan.

Kementerian itu dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat memberitahu faktor pemohon individu mempunyai pendapatan melebihi RM2,000 mencatatkan peratusan tertinggi permohonan ditolak iaitu 24 peratus diikuti 21 peratus pemohon isi rumah berpendapatan melebihi RM4,000.

"Faktor lain ialah 15 peratus pemohon disenarai sebagai penerima Baucar Buku 2016, sebanyak 10 peratus pemohon atau pasangan telah wujud sebagai pemohon atau pasangan permohonan lain (dublikasi), maklumat pasangan berbeza dengan data Jabatan Pendaftaran Negara dan memerlukan pengesahan (10 peratus).

"Selain itu, 20 peratus pula disebabkan lain-lain faktor," kata kementerian itu.

Kementerian Kewangan berkata demikian, menjawab pertanyaan V. Sivakumar (DAP-Batu Gajah) yang meminta kementerian itu menyatakan apakah faktor lain selain pendapatan isi rumah yang menyebabkan seseorang itu hilang kelayakan mendapat bantuan BR1M.

Beliau juga ingin tahu jumlah permohonan yang ditolak tahun ini serta pecahan berdasarkan faktor penolakan permohonan.

Menurut Kementerian Kewangan, pemohon yang gagal, diberi peluang membuat rayuan di semua cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dengan mengemukakan segala dokumen berkaitan mulai 15 Mac hingga 15 April ini.

"Perkara ini telah dinyatakan di dalam surat yang dihantar kepada pemohon yang gagal dan juga dimaklumkan menerusi sistem e-BR1M di laman sesawang LHDN," menurut kementerian itu. -

Bernama
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular