Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Sabtu, 23 Januari 2016

Bomba dijangka terima dua helikopter

 Bomba dijangka terima dua helikopter

KUALA LUMPUR - Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dijangka menerima dua buah helikopter jenis Agusta Westland AW189 tahun depan.

Ketua Pengarah JBPM, Datuk Wan Mohd Noor Ibrahim berkata helikopter berkenaan adalah untuk kegunaan bomba di Sabah.

"Pada masa ini, untuk kegunaan operasi di Sabah, kami gunakan dua buah helikopter yang berada di Sarawak.

"Setakat ini, bomba mempunyai tujuh buah helikopter, dua di Sarawak manakala lima di Semenanjung Malaysia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Kawalan Kecemasan (ECC) di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif PLC Group Mohd Hazim Mohd Noordin.
Helikopter berkeupayaan sederhana itu yang dilengkapi enjin berkembar mampu memuatkan sehingga 14 orang termasuk juruterbang dan pembantu juruterbang, selain mampu terbang selama enam jam dengan sekali isian minyak serta mempunyai kelajuan maksima 310 kilometer sejam.
Mengulas mengenai pusat kawalan itu, Wan Mohd Noor berkata pusat berkenaan berfungsi menyampaikan maklumat jika berlaku kecemasan di pelantar minyak dan akan beroperasi awal Februari ini.

"Ia bagus dan melalui pusat ECC ini, kami akan dapat memperoleh maklumat lebih tepat serta dapat merancang apakah tindakan serta apa yang perlu dibawa ke lokasi," katanya. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular