Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Khamis, 12 November 2015

Ular sawa gergasi tumpas

Ular sawa gergasi tumpas

MARANG - Masalah ternakan penduduk terutama ayam yang sering hilang berakhir malah kebimbangan serta tanda tanya terjawab apabila seekor ular sawa gergasi sepanjang lapan meter berjaya ditangkap di Kelulut, malam kelmarin.

Ular sawa seberat 120 kilogram itu berjaya ditangkap sekumpulan empat anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Marang dalam keadaan kekenyangan selepas menelan beberapa ayam milik penduduk kampung.

Ketua operasi, Koperal Nik Mohd Firdaus Nik Riduan, 26, berkata, pihaknya menerima panggilan selepas penduduk mengadu menemui reptilia tersebut pada jam 10 malam.
“Sebaik kami tiba, ular sawa gergasi itu bersembunyi dalam reban ayam. Ketika itu, berdasarkan lingkaran lilitannya, kami percaya ia reptilia paling besar pernah dilaporkan ditemui penduduk pada tahun ini.

“Selepas didekati, kami dapati ular tersebut dalam keadaan kekenyangan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Pejabat JPAM Marang, semalam.


Menurutnya, dia bersama tiga lagi anggota mengambil masa 30 minit untuk mengeluarkan ular itu dari dalam reban ayam ke kawasan lapang sebelum berjaya memasukkannya ke dalam sangkar khas yang disediakan.

Menurutnya, dengan penangkapan ular sawa itu, penduduk Kampung Kelulut kini tidak perlu lagi bimbang kehilangan haiwan ternakan.

Difahamkan, reptilia itu akan diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri tidak lama lagi.

Sinar Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular