Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Isnin, 30 Julai 2018

Peserta Malaysia juara dunia perlumbaan basikal tolak


Peserta Malaysia juara dunia perlumbaan basikal tolak
Imran Ismail, juara dunia Strider Cup 2018 kategori 14" terbuka di Colorado, Amerika Syarikat pada Sabtu. - Gambar Rohaya Yusoff
PELUMBA cilik Imran Ismail menjadi rakyat Malaysia pertama menjuarai kejohanan dunia basikal tolak untuk kanak-kanak, Piala Strider 2018 yang diadakan di Amerika Syarikat pada Sabtu.

Dalam kejohanan di Boulder, Colorado, pelumba berusia tujuh tahun itu memenangi kategori terbuka basikal 14 inci ataupun 14x, mengatasi 25 peserta lain dari Amerika, Thailand, Costa Rica, Vietnam dan pesaing paling sengit dari negara Jepun.

Ia merupakan perlumbaan kategori baharu dalam Piala Strider yang baru saja mengeluarkan model 14 inci hujung tahun lepas.

Aktif dalam sukan dan permakanan yang sihat merupakan resepi utama kejayaan Imran di pentas dunia, mengatasi peserta-peserta setanding dengannya di sana.
Menurut bapanya Shariman Samad, Imran tidak menjalani apa-apa rutin harian sebagai persediaan untuk mengharungi kejohanan dunia tersebut.

“Setiap minggu, Imran berlatih dengan CAK Sports Academy untuk meningkatkan daya ketahanannya, di samping latihan dengan basikal Strider dan berlumba dengan menyertai perlumbaan basikal Strider,” kata Shariman.

“Imran juga pernah aktif latihan bola sepak dengan EPS Sports Academy semasa berusia lima tahun dan makanannya dijaga dengan tidak makan berlebihan.

Kelebihan yang dimiliki Imran sudah pasti pecutannya, kerana dia juga pernah mewakili Sekolah Kebangsaan Setiawangsa sebanyak dua kali di kejohanan IAAF Kids Athletics bawah tujuh tahun dan bawah sembilan tahun.

Ia merupakan kali keempat Imran menyertai perlumbaan basikal tolak ini di peringkat antarabangsa antaranya di Tokyo dan Bangkok.

Imran Ismail mengatasi sekitar 25 peserta dari 14 negara dalam Strider Cup 2018. - Gambar Rohaya Yusoff.
Imran Ismail mengatasi sekitar 25 peserta dari 14 negara dalam Strider Cup 2018. - Gambar Rohaya Yusoff.


Piala Strider 2018 dianjurkan syarikat pengeluar basikal tolak ataupun basikal imbang yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Strider.

Perlumbaan di Piala Strider melibatkan basikal dua roda tanpa pengayuh itu yang turut dikenali sebagai push bike atau balance bike di peringkat antarabangsa.

Ia digunakan sebagai latihan awal untuk kanak-kanak belajar mengimbangi menggunakan basikal dua roda sebelum menggunakan pengayuh.

Kanak-kanak seawal 18 bulan boleh diberi pendedahan awal kepada basikal tanpa pengayuh itu yang turut dipanggil basikal imbang.

Kredit : Astro Awani

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular