Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Khamis, 24 Mei 2018

5 TIP MEMILIH PRODUK YANG MENGUNTUNGKAN UNTUK DIJUAL SECARA ONLINE

Memilih Produk Yang Hendak Dijual
Faedah menjual produk secara online memang tidak boleh disangkal lagi. Hampir semua orang tahu mengenai faedah menjual secara online.
Tidak kira samada menjual secara dropship atau menjual produk yang didapatkan daripada pengilang atau pemborong, dan jenis platform apa yang anda guna (Facebook, Instagram, marketplace dan lain-lain) — penjualan online boleh membawa pulangan yang agak lumayan — walaupun dengan modal yang agak rendah.
Malah, untuk mendapatkan stok yang dijual juga bukan lagi perkara yang sukar.
Tetapi antara isu paling biasa yang dihadapi oleh mereka yang baru berjinak-jinak dengan penjualan produk secara online adalah ketika mahu memilih produk untuk dijual.
Jadi, kami kongsikan beberapa tip yang anda boleh gunakan sebagai panduan.

1. Pilih Produk Yang Mempunyai Carian Tinggi Oleh Konsumer Di Internet

Ingat tidak semua produk boleh laku jika dijual melalui internet. Jadi, anda perlu lakukan kajian bagi mendapatkan maklumat mengenai permintaan kepada sesebuah produk.
Antara kaedah mengkaji permintaan adalah dengan bertanyakan kepada kenalan anda.
Anda juga boleh mencuba teknik survey di mana anda hanya mewar-warkan gambar produk dahulu sebelum membuat keputusan untuk memesan produk tersebut.
Jika anda mempunyai bajet lebih, anda juga boleh mengupah freelancer untuk melakukan kajian pasaran untuk menentukan jenis-jenis produk yang sesuai dijual.

2. Produk Yang Mudah Untuk Dihantar Kepada Pelanggan

Elakkan dari cuba menjual produk yang sukar untuk dihantar.
Antara faktor yang perlu anda fikirkan semasa memilih produk adalah saiz & berat produk tersebut. Begitu juga dengan ketahanan produk dan samada ia memerlukan perkhidmatan logistik khas.
Oleh kerana itu, makanan yang mudah rosak atau produk yang sangat besar/berat kebiasaannya bukan produk yang disarankan untuk anda yang mahu mula menjual secara online.

3. Cari Produk Yang Memberikan Margin Keuntungan Setinggi 25%

Membuat keuntungan merupakan tujuan utama dalam perniagaan.
Tetapi dalam masa yang sama, anda tidak boleh menjadi terlalu tamak. Kerana, jika harga yang anda letakkan pada produk anda tidak munasabah, sukar untuk anda menarik hati pelanggan.
Jadi, anda perlu bijak dan kreatif dalam menentukan harga produk anda.
Salah satu solusi yang boleh anda guna adalah mencari produk yang boleh dijual dengan margin keuntungan sebanyak 25%.
Laman Taobao merupakan antara laman yang peniaga boleh dapatkan bekalan produk pada harga yang sangat murah.
Disebabkan stigma masyarakat mengenai pembelian melalui online lebih murah daripada membeli di kedai, anda perlu mendapatkan bekalan produk pada kos yang paling rendah supaya anda masih boleh menikmati margin keuntungan yang lumayan.

4. Perhatikan Pesaing-Pesaing Anda

Walaupun produk yang anda bawa mungkin menarik, tetapi jika terlalu ramai pesaing sudah membawa masuk atau menjual produk yang sama, mungkin anda perlu beralih ke produk yang lain.
Jadi, bagaimana kita mahu memerhatikan apa yang dijual oleh pesaing-pesaing lain yang ada di pasaran.
Antara teknik mudah adalah dengan membuat carian di Google serta Facebook menggunakan kata kunci yang sesuai dengan produk yang anda jual atau mahu mula menjual.
Selain dari mampu melihat samada pasaran telah tepu atau belum, anda juga boleh mencedok idea-idea pemasaran dan jualan daripada pesaing-pesaing anda.

5. Jadilah Yang Pertama, Atau Yang Berbeza, Atau Yang Terbaik

Ingat, apabila anda sudah mendapat produk yang ‘meletup’, jangan mengharapkan jualan yang laris akan kekal selama-lamanya.
Semasa produk anda masih laris, anda sepatutnya sudah mengambil langkah untuk memilih produk lain yang ingin dijual. Ini untuk memastikan perniagaan anda kekal membuat keuntungan.
Kredit : https://community.ijual.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular