Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Selasa, 28 Jun 2016

Video ancaman IS sekadar propaganda

Video ancaman IS sekadar propaganda

SHAH ALAM - Penganalisis jenayah Kamal Affendi Hashim membuat kesimpulan bahawa video yang disebarkan anggota IS yang melaungkan amaran ‘mengegarkan’ Bukit Aman sekadar propaganda dengan tujuan mendapatkan pengaruh dan memancing penyertaan baharu.

Menurutnya, tujuan utama video berunsur ugutan mengancam keselamatan negara ialah menyatakan doktrin mereka kononnya gerakan diperjuangkan itu hebat sekali gus berjaya memikat ahli baharu.

“Ugutan dilaungkan itu bertujuan mendapatkan pengaruh di kalangan ahli-ahli dan individu cenderung perjuangan ekstremis.

“Video ugutan itu bukan bertujuan mengancam atau mengugut, sebaliknya lebih kepada merekrut ahli baharu menyertai kumpulan IS itu, bagi menunjukkan mereka memang berani dan berkuasa,” katanya.

Bagaimanapun, Kamal Affendi mengingatkan supaya pihak polis dan anggota keselamatan lain mengambil serius ugutan berkenaan meskipun ia helah kumpulan IS.

“Memang kelaziman kumpulan pelampau membuat ugutan sedemikian tapi kita tahu pelampau IS itu tidak berada di Malaysia ketika serangan dibuat, jika benar situasi itu berlaku,” katanya.

Baru-baru ini negara digemparkan video pelampau IS dikenal pasti sebagai Mohd Rafi Udin mengugut serang Bukit Aman.

Kredit : Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular