Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Selasa, 21 Jun 2016

142 kes ugut sebar gambar, video dilapor

142 kes ugut sebar gambar, video dilapor

KUALA LUMPUR - Kementerian Komunikasi dan Multimedia melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menerima sebanyak 403 aduan daripada masyarakat awam berhubung kes yang melibatkan kesalahan jelik dan ugutan antara Jan hingga Mei tahun ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Jailani Johari memberitahu persidangan Dewan Negara hari ini bahawa daripada jumlah itu, sebanyak 142 aduan berkait dengan ugutan penyebaran gambar dan video peribadi mangsa telah dipanjangkan untuk siasatan lanjut oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Katanya, kesalahan melibatkan jenayah peras ugut atau mendedahkan maklumat individu bagi tujuan balas dendam adalah di bawah bidang kuasa PDRM, namun pihak SKMM sentiasa bekerjasama dengan pihak PDRM dalam membanteras jenayah peras ugut di media sosial.

"Ia meliputi aspek-aspek kerjasama pemantauan, pengesanan, perkongsian maklumat dan juga aspek forensik digital," katanya ketika menjawab soalan Senator Datuk Koh Chin Han berhubung perkara itu.  

Jailani berkata pada masa yang sama, SKMM sentiasa menjalankan program kesedaran dan pendidikan bagi memupuk budaya kepenggunan media secara bijak agar pengguna media baharu tidak terjerat dengan jenayah berkenaan. 

Setakat ini, pengguna internet di dalam negara berjumlah 20.1 juta orang, manakala 16.8 juta daripada jumlah itu adalah pengguna aktif di media sosial. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular