Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular Minggu Lepas

Isnin, 25 April 2016

5 Fakta Google Yang Anda Mungkin Tidak Tahu

Google adalah sebuah syarikat yang sedang berevolusi dan sentiasa berevolusi. Mereka berevolusi untuk menjadi lebih baik dan ianya merujuk kepada lebih besar dan berkuasa. Bercerita pula tentang syarikat multinasional yang mempunyai perkhidmatan berkaitan internet yang terbesar di dunia ini, pasti ada di antara anda yang sering membaca mengenai fakta-fakta menarik syarikat terbabit.
Persoalannya, masih ada lagikah fakta yang tidak diketahui oleh anda? Di dalam entri ini, kami akan membawakan kepada 5 fakta mengenai Google yang anda mungkin tidak tahu.

1. Google Maps membuat perkiraan trafik menerusi peranti anda.


Tahukah anda bagaimana Google Maps berfungsi? Data setiap pengguna android digunakan bagi membantu Google membuat perkiraan tentang keadaan trafik jalan berdasarkan kepada berapa laju peranti android bergerak. Pasti anda semua tidak menyangka tentang perjalanan trafik yang ditunjukkan di dalam Google Map adalah paparan masa sebenar (real time) yang menunjukkan data bagaimana pengguna android menuju ke arah jalan yang sama.

2. Google digunakan sebagai tempat memeriksa ejaan.
Kajian yang dilakukan didapati 1 daripada 20 aktiviti yang dilakukan di Google adalah untuk memeriksa apa yang mereka tulis atau dalam erti kata lain memeriksa kesalahan ejaan. Itulah gunanya salah satu fungsi yang disediakan Google iaitu “did you mean ….” yang terletak di bawah kotak carian.

3. Yahoo! pernah ditawarkan untuk memiliki Google.

Pada tahun 1997, Yahoo! pernah ditawarkan untuk mengambil alih Google dengan nilai pembelian sebanyak AS$1 juta. Pada masa itu, Yahoo! menolak tawaran tersebut. Kemungkinan selepas itu mereka melihat Google mempunyai masa depan yang cerah, jadi pada tahun 2002 Yahoo! menawarkan diri untuk membeli Google dengan nilai AS$3 bilion. Namun pada masa itu sudah terlambat. Kini syarikat Google adalah syarikat berjaya yang bernilai hampir AS$65 bilion.

4. Google berasal daripada garaj.


Enjin carian yang paling terkenal di dunia sebenarnya bermula di garaj. Larry Page dan Sergey Brin, graduan Universiti Stanford, menyewa sebuah garaj daripada rakan, Susan Wojcicki, pada bulan September tahun 1998. Mereka bekerja siang dan malam untuk beberapa bulan dan membangunkan apa yang akan dikenali sebagai Google.

5. Google failkan paten untuk kanta lekap dengan kamera terbina.

Google telah mencipta kanta lekap pintar yang diintegrasikan dengan kamera yang sangat kecil dan diletakkan di bahagian pinggir kanta lekap supaya ianya tidak mengaburi penglihatan pengguna. Oleh kerana ia menjadi sebahagian daripada kanta lekap, maka kamera tersebut secara automatiknya akan mengikut pandangan pengguna.
Kredit : http://babab.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK ANDA UNTUK KOMEN

Nak beli domain dan nak buat website? boleh cuba link yang di beri...

Nak beli domain mudah dan servis terbaik....  https://secure.gbnetwork.com/aff.php?aff=778    klik banner yang kami beri ini...   Testim...

Catatan Paling Popular